Herfstdip: help jezelf

 

Half november en de dagen worden korter en korter. Grauwer en donkerder. Heb jij in deze tijd van het jaar minder zin om je dag te beginnen? Ben je sneller moe? Lusteloos? Voelt je hele gestel anders aan deze tijd van het jaar? Herkenbaar! Voor mij in ieder geval wel want met mijn gevoeligheid ben ik hier dus ook heel gevoelig voor. De keuze is alleen ga ik de hele winter “dippen” of “opladen”? Ik geef je 5 tips om mee aan de slag te gaan!

 

Tip 1: Licht, licht en nog eens licht!

 

Licht is echt het sleutelwoord als het gaat om het omgaan met je herfst dip. Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken. Dit hormoon houdt ons wakker, aandachtig en stressbestendig. Omdat in deze tijd van het jaar de hoeveelheid van dit daglicht daalt is het dus erg belangrijk om dit “bewust” op te gaan zoeken. Zeker als je werkt hele dagen kan het lastig zijn om voldoende daglicht op te doen. Een wandeling buiten elke dag in het daglicht hebben we nodig om te compenseren. De mensen met honden onder ons komen hier elke dag wel aan toe, dus ook al vind je de herfst niks wees je trouwe vriend maar dankbaar want hij geeft je wel wat jij nodig hebt in deze donkere maanden.

Naast het natuurlijke daglicht wat we nodig hebben vind ik het zelf ook heel fijn om het in huis lichter te maken. Dus overdag een lampje of nog gezelliger kaarsjes aan helpt het in huis sfeervol en “warm” te houden. Met de geur van wierook erbij heb ik dan meteen een heerlijke plek voor mezelf gecreëerd om te werken of met een kop warme kruidenthee weg te kruipen met een goed boek. Want daar komt tip 2 om de hoek kijken…

 

Tip 2: Daaagggg energienemers 

Welke jaargetijde het ook is, een goede energiebalans is natuurlijk altijd erg belangrijk. Je kunt je wel voorstellen dat in een jaargetijde, zoals de herfst en de winter, waarin veel mensen zich moe voelen de energiebalans juist belangrijk is. Ga eens bewust kijken naar je energienemers en probeer die zo veel mogelijk uit te zwaaien. Ik heb het niet alleen over de dingen die je lichamelijke energie kosten maar ook over bijvoorbeeld mensen die je leeg zuigen. Stresssituaties die je bakken met energie kosten. Kun je daar wat van opzij zetten en loslaten? 

In plaats daarvan ga jij jezelf opladen met energiegevers. Ga eens na wat jouw energiegevers zijn… Ik laad op van een heerlijke wandeling in de natuur met mijn honden maar ook met een goed boek op de bank kruipen, creatief aan de slag met mijn tekenspullen of een meditatie om heerlijk naar binnen te keren. 

 

Tip 3: Eet bewust

Wist jij dat, naast je energiegevers, voeding ook veel doet met jouw energielevel? Het is dus ook heel goed om hier eens bewust naar te kijken. De “snelle” suikers in koekjes, snoep, frisdranken en gebak zorgen heel even voor een energieboost maar zullen je na een tijdje juist verder uitputten en moe maken. Ook de cafeïne in koffie, cola en de theïne in thee geven slechts een kortstondige energieboost. Het zorgt voor de aanmaak van adrenaline maar ook voor een energiedip achteraf! Door deze uit je voedingspatroon te schrappen zul je meer energie overhouden en je fitter voelen.

Zodra het kouder wordt heb je zelf vaak de behoefte om al anders te gaan eten. Je voeding pas je vaak aan op de groenten van de seizoenen. De salades van de zomer maken in dit jaargetijde plaats voor warme soepen, wildgerechten en stoofpotten. Dat is geen toeval want voldoende dierlijke proteïnen maken het ons makkelijker om voldoende cortisol te produceren. Stevige kost is dus wat we nu nodig hebben!

 

Tip 4: Bewegen

Ook bewegen draagt bij je herfstdip tegen te gaan. Door lekker actief bezig te zijn, dus recreatief te sporten, komen er in je hersenen een aantal endorfines vrij die een must zijn voor je lichaam en geest. Het werkt ontspannend en geeft je een energieboost. Sporten (prestatiedrang) tot aan de rand van de uitputting daarentegen is negatief, dit heeft niet het effect dat jij wilt bereiken. Daarentegen geeft mediterend bewegen (tai chi, yoga) je weer wel de juiste energie.

Door buiten te gaan bewegen kun je meteen voor jezelf dubbel effectief bezig zijn.  Want bewegen, sporten of wandelen in de natuur geeft je direct een gevoel van rust en vrede, maar het vermindert het ook je malende gedachten stroom. Veel mensen worden vaak “gepest” door negatief denken, hierdoor wordt je afgeleid van het simpele genieten, van mooie momenten en wat ons in het ergste geval voert naar een pad vol depressie en angst. Die wil je niet door de tijd van het jaar tegenkomen. Dus lekker bewegen!

 

Tip 5: Jouw ritme

Als jij je energieniveau op peil wilt houden is het belangrijk dat je stofwisseling in evenwicht blijft. Dit doe je onder andere door regelmatig (het liefst 3x per dag) te eten en door ook enige regelmaat aan te brengen in je slaap. Slapen in een goed verduisterende slaapkamer draagt hier ook aan bij want hierdoor wordt er ‘s nachts voldoende van het slaaphormoon melatonine aangemaakt. Dit zorgt voor de nodige cortisolproductie gedurende de dag. 

Voor een goede nachtrust eet of kun je beter de laatste twee uur voor je naar bed gaat niets meer eten of drinken. Anders zet je je spijsverteringsstelsel aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. Slapen dient om te recupereren en niet om voeding te verteren. Ga in de wintermaanden steeds slapen om 22.00 à 22.30 uur en zorg voor acht uur slaap. Zo als dieren in de winter een winterslaap houden zo hebben wij mensen in de winter ook meer rust nodig. Tijd om naar binnen te keren, naar je lichaam te luisteren en zeker ook je rust te pakken.